از مهمترین و کلیدی ترین مشخصه های یک خودرو نحوه ی انقال قدرت در آن است که در عملکرد خودرو بسیار تاثیر چشمگیری دارد بطور کلی چهار نوع سیستم انتقال قدرت در خودرو ها وجود دارد ، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و . به زبان ساده وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخ ها را دارند
- دیفرانسیل جلو :2WD)=(FWD):Front Wheel Drive)

در خودرو های دیفرانسیل جلو نظیر مینی ون ها ، برخی کراس اورها و خودرو های دیگر انتقال قدرت به چرخ های جلو صورت میگیرد ،زیرا این سیستم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و همین طور فضای بهینه ای در طراحی ایجاد می کند همچنین در شرایط لغزنده ، سیستم (FWD) از توزیع وزن مناسب بر روی چرخ های جلو بهره میبرد؛ چرخ ها در این حالت هم برای سیستم فرمان و هم برای ایجاد کشش استفاده می شوند
- دیفرانسیل عقب:2WD)=(RWD):Rear Wheel Drive)

سیستم دیفرانسیل عقب معمولا در شاسی بلند ها ، خودروهای اسپرت و سدان های با عملکرد بالا مشاهده میشود. در خودرو های سنگین ، دیفرانسیل عقب امکان استفاده از قطعات سنگین و حجیم را فراهم می آورد و هنگام بارگیری با وزن بالا ، کشش بهتری را ایجاد میکند . برای یک خودرو با عملکرد بالا ، دیفرانسیل عقب با توزیع وزن مناسب بین دو محور، هندلینگ را بهبود میبخشد و باکاستن از وظایف چرخ های جلو ، آن ها را در شرایط بهتری برای کنترل سیستم فرمان قرار میدهد .اما در همین حال ، باید توجه داشت که استفاده از دیفرانسیل عقب ، کشش کمتری را در مسیر های لغزنده به همراه خواهد داشت .
- سیستم دو دیفرانسیل :AWD)All Wheel Drive & (4WD) 4 Wheel Drive )

درسیستم 4WD که قدیمی تر است ، قدرت موتور با استفاده از دو جعبه دنده و دو دیفرانسیل به چرخ ها منتقل می شود . در حالت عادی و رانندگی در شهر و اتوبان ، موتور چرخ های عقب را می چرخاند . در صورت نیاز و در شرایط ناهموار جاده راننده بادرگیر کردن جعبه دنده ی دوم می تواند قدرت را به هر 4 چرخ منتقل کند . از این سیستم در SUV های بزرگ برای بالا بردن قابلیت آفرود استفاده میشود.
برخلاف سیستم 4WD که میتواند مکانیکی و یا الکترونیکی است ، سیستم های AWD از سه دیفرانسیل الکترونیکی برای کنترل متغیر قدرت وارده به محور جلو و عقب استفاده می کند . دیفرانسیل مرکزی در این سیستم انتقال گشتاور به محور های عقب و جلو را تعیین می کند و دیفرانسیل هر محور قدرت انتقالی به هر چرخ را معین می سازد.
- دیفرانسیل مرکزی خودروهای AWD

این سیستم اکثرا برای SUV های کوچک و خودرو های اسپرت خیابانی استفاده می شود . سیستم AWD برای افزایش پایداری و هندلینگ خودرو در هر شرایطی در جاده بسیار مفید است. عمدتا در این سیستم در سرعت های پایین انتقال قدرت 50-50 به چرخ های عقب و جلو است و باسرعت گرفتن خودرو تقریبا تمامی نیرو به چرخ های جلو منتقل میشود . در خودرو های پیشرفته با توان بالا از این سیستم برای اعمال torque vectoring استفاده میشود در این روش کامپیوتر خودرو پایداری در چرخ ها و شرایط مختلف را می سنجد و با توجه به شرایط جاده و خودرو گشتاور را بین چرخ ها به بهترین روش ممکن تقسیم میکند .