مبدل گشتاور (Torque converter) چیست؟

فرض کنید دو پنکه روبه روی یکدیگرند . پنکه ی A  به برق متصل است و پنکه ی  B به برق متصل نیست. اگر پنکه A  را روشن کنیم پره های پنکه ی B به وسیله نیروی باد تولید شده از سوی پنکه A  شروع به حرکت میکند . حال فرض کنید پنکه ی  A  به فلایویل موتور خودرو متصل است و پنکه ی دوم به شفت ورودی گیر بکس خودرو متصل می باشد اما مسلما نیروی باد قدرت  به حرکت درآوردن شفت ورودی گیر بکس و توانایی انتقال نیرو را ندارد

به همین دلیل این دو قسمت را درون یه محفظه قرار داده اند و درون آن روغن هیدرولیک(A.T.F)  پر شده است ،پنکه ی A که  موتور به آن متصل است ، پمپ نامیده میشود . پنکه ی B به شفت ورودی گیربکس خودرو متصل می باشد ، توربین نامیده میشود ، در مبدل گشتاور پمپ توسط موتور دوران پیدا میکند و از طریق پرتاب روغن هیدرولیک(A.T.F) به پره های توربین شفت گیربکس شروع به حرکت میکند درنتیجه انتقال قدرت

از موتور به گیربکس صورت میگیرد . مبدل گشتاور دربین تعمیر کاران به اشتباه با نام توربین معروف است .

تعمیر مبدل گشتاور فرایندی پیچیده و سخت است از این رو مبدل گشتاور را بهتر است تعویض کرد یا تعمیر ، حال مواردی که باعث سختی فرآیند تعمیر مبدل گشتاور میشود :

  1. بالانس نمودن مبدل گشتاور به راحتی صورت نمی گیرد و نیاز به دستگاه خاصی دارد ، علاوه برآن هزینه استفاده از این دستگاه ها بالا است ازطرفی بالانس بودن مبدل گشتاور بسیار مهم است زیرا در صورت بالانس نبودن موتور خودرو با لرزش های بسیار زیاد کار میکند و در زمان شروع حرکت خودرو به شدت می لرزد.
  2.  پره های پمپ و توربین اگر از هم باز شده باشند وحالت استاندار خود را از دست داده باشند برگرداندن آنها به حالت اولیه کار بیهوده ای خواهد بود ، به دلیل اینکه پره ها خاصیت فلزی خود را از دست داده اند و اصطلاحا فلز دچار خستگی شده  است.
  3. درصورتی که استاتور خراب شده باشد قطعات یدکی آن به سختی قابل تهیه است .
  4. پوسته مبدل گشتاور و پمپ مبدل گشتاور به جوشکاری دقیقی نیاز دارد و وزن تمام شده مبدل گشتاور بسیار مهم است.
  5. مبدل گشتاور ارزش تعمیر ندارد (هزینه ی بالای تعمیرات)

با تمام این تفاسیر اینکه مبدل گشتاور باید تعمیر شود یا تعویض تماما بستگی به آن دارد که شخص با توجه به هزینه یا حساسیت خود کدام راه انتخاب کند ، در زمانیکه خودرویی را بخواهند باسازی کنند ، در صورت وجود نداشتن مبدل گشتاور برای آن ، شخص مجبور به تعمیر مبدل گشتاور همان خودرو است اما خودرویی که مبدل گشتاور آن وجود داشته باشد میتواند آن را تعویض کند .

 ازموارد خرابی پمپ های مبدل گشتاور میتوان به شکستن و خوردگی شدید پره های آن ،باز شدن پرچ های پره های پمپ ، شکسته شدن جوش های پره  ها از قسمت پوسته و تاب برداشتن صفحه واشر تعادلی بالا ی پره ها اشاره کرد .همچنین توربین مبدل های گشتاور میتوانند از نظر شکسته شدن پره ها یا خارج شدن از حالت استاندارد  ،شکسته شدن یا بریدن هزار خار توربین ،ساییده شدن یا از بین رفتن پرچ های توربین و لقی پره ها دچار مشکل و خرابی شود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *